What is Sandhi Parkesh Raga? In Indian classical music



                            🙏🎹🎤

Friends, whenever you learn music, especially Indian classic music, you have to learn ragas after Alankaar (Ornaments) , learning ragas is a great thing, but along with learning ragas, you have to learn the smallest and most important things associated with them.  It is very important to have knowledge of even bigger things. Because these are the smallest and biggest things that you learn, this makes you a music scholar going ahead, the ragas you learn, do you know how many types of ragas are there.  are there?  Here I am talking about the varieties of ragas and not the castes,What is Jati (Castes) in Indian classical music don't you think that I am talking about castes, castes are different things and which have different things.  There are four-five, such as Janya Raga, Ashraya Raga, Utrangwadee Raga, Purvangwadee Raga and Sandhi Prakash Raga.      What are Shuddha, Chhayalag and Sankirn raga in Indian classical music                            Today we will talk about Sandhi Prakash Ragas. What are Sandhi Prakash, when they sing and play them.  What are the characteristics found in these ragas, so let us now talk in detail about Sandhi Prakash ragas :-



 What is Sandhi Parkesh Raga ?


 Friends, the raga which is sung at the time of night and day (Sandhya) is called Sandhi Prakash Raga, (means that time which is neither counted in night time nor in day time.  To be counted, it is called Sandhi Prakash) Night and day are treated twice in 24 hours.  One is in the morning when the sun rises after the night and secondly when the sun sets after the evening. Then they come in the night, the scholars have considered the time of sandhi light ragas from 4:00 to 7:00.  , which means from 4:00 am to 7:00 am and 4:00 pm to 7:00 pm in the evening is considered to be the time to sing and play Sandhi Prakash Raga.  The ragas are called sandhi prakash ragas, it is found in the sandhi prakash ragas that the (r) and (d) are half tone such as Bhairavi, Kalingada, and Purvi, along with this the g note in them is Full tone,  But there are some ragas which are contrary to this characteristic, such as Raga Marwa. In this raga, the (r) note is half tone but the (D) Note full tone, due to this some scholars considered it necessary to be gentle only for the sandhi prakash raga.  Yes, D note should be half tone or full tone, but G note should be full tone, now we can understand that in Sandhi Prakash Raga, (r) note should be half tone and G note full tone, but D note can also be half tone and full tone, Sandhi  Parkesh Raga are not forbidden in Prakash Raga  It is  Because it is only by this tone that the ragas are divided.  The ragas of Bhairav, Purvi and Marwa Thaat has are counted among sandhi Parkesh ragas, such as the morning sandhi Parkesh ragas Bhairav, Ramkali, Paraj, Jogiya, Kalingra are some others, and the evening sandhi Parkesh ragas are Purvi, Marwa, Dhanashree and Shri,Which and how many ragas to learn to become a singer or musician?


Note:--You can also Visit and Subscribe to My YouTube channel Mr.Jollys Music Classes to See Knowledgeful Videos of Theory and Practical related to Music,







       संधि प्रकाश राग क्या होते हैं ?


                         🙏🎹🎤

दोस्तो जब भी आप संगीत सीखते हैं, खासतौर पर इंडियन क्लासिक म्यूजिक सीखते हैं,तो आपको अलंकारों के बाद राग सीखने पड़ते हैं,राग सीखना बहुत अच्छी बात है, लेकिन आपको राग सीखने के साथ-साथ उनके साथ जुड़ी छोटी से छोटी और बड़ी से बड़ी बातों का भी ज्ञान होना बहुत जरूरी है।क्योंकि यही छोटी से छोटी और बड़ी से बड़ी बातें जो आप सीखते हैं, यही आपको आगे जाकर संगीत का विद्वान बनाती हैं,आप जो राग सीखते हैं, क्या आपको पता है वह कितने प्रकार के होते हैं? मैं यहां रागों की किस्मों की बात कर रहा हूं ना कि जातियों की आप यह मत सोचना कि मैं जातियों की बात कर रहा हूं जातियां अलग चीज़ होती हैं और किसमें अलग चीज़ होती हैं। दोस्तो वैसे तो रागों की कई किसमें होती हैं लेकिन जो मेन होती हैं वह चार-पांच होती हैं,जैसे कि जन्य राग, आश्रय राग, उतरांगवादी राग, पुरवांगवादी राग और संधि प्रकाश राग आज हम संधि प्रकाश रागों के बारे में बात करेंगे।कि संधि प्रकाश क्या होते हैं, इन्हें कब गाते बजाते हैं और इन रागों में क्या विषेशताएं पाई जाती हैंतो चलिए अब संधि प्रकाश रागें के बारे में विस्तार से बात करते हैं :--


          संधि प्रकाश रागों की परिभाषा

दोस्तो,
         जो राग रात और दिन की संधि के समय यानी (संध्या) के समय गाए बजाए जाते हैं उनको संधि प्रकाश राग कहते हैं,(इसका मतलब है कि वो वक्त जो ना रात के समय में गिना जाए और ना ही दिन के समय में गिना जाए उसे संधि प्रकाश कहते हैं ) रात और दिन की संधि 24 घंटे में 2 बार होती है। एक तो सुबह जब रात के बाद सूरज निकलता है और दूसरी जब शाम होने के बाद सूरज डूबता है।तो वे रात की संधि आती है,संधि प्रकाश रागों का टाइम में विद्वानों ने 4:00 बजे से लेकर 7:00 बजे तक माना है,मतलब सुबह 4:00 बजे से 7:00 बजे तक और शाम को 4:00 बजे से लेकर 7:00 बजे तक संधि प्रकाश राग को गाने और बजाने का समय माना है।सुबह और शाम के इस समय में गाए और बजाने वाले रागें को ही संधि प्रकाश राग कहा जाता है,संधि प्रकाश रागों में यह विशेषता पाई जाती है कि इनमें रेॖ और धॖ स्वर कोमल लगते हैं,जैसे कि भैरवी, कलिंगड़ा,और पूर्वी इसके साथ ही इनमें ग स्वर जो है वो शुद्ध होता है,लेकिन कुछ राग ऐसे हैं जो इस विशेषता से उल्ट हैं,जैसे कि राग मारवा इस राग में रेेॖ स्वर तो कोमल लगता है लेकिन ध स्वर शुद्ध है,इसके कारण ही कुछ विद्वानों ने संधि प्रकाश राग के लिए सिर्फ रेेॖ स्वर का कोमल होना ज़रूरी समझा है,ध स्वर कोमल हो या शुद्ध हो लेकिन ग स्वर शुद्ध होना चाहिए,अब हम यह समझ सकते हैं कि संधि प्रकाश राग में रेेॖ स्वर कोमल होना चाहिए और ग स्वर शुद्ध,पर ध स्वर कोमल भी हो सकता है और शुद्ध भी,संधि प्रकाश राग में रे स्वर वर्जित नहीं होता है। क्योंकि इस स्वर से ही रागों का विभाजन होता है।भैरव,पूर्वी और मारवा थाठों के राग संधि प्रकाश रागों में गिने जाते हैं जैसे कि सुबह के संधि प्रकाशराग भैरव,रामकली,परज,जोगीया, कलिंगड़ा कुछ और भी हैं,और शाम के संधि प्रकाश राग हैं पूर्वी, मारवा,धनाश्री,और श्री,









Note:--Click on the image of your favorite instrument to purchase.


Note:--Click on the image of your favourite and Best Quality instrument to Purchase









Post a Comment

Previous Post Next Post